Mapowanie koncepcji to strategia uczenia się, która obejmuje wizualizację relacji między koncepcjami i pomysłami za pomocą reprezentacji graficznych. Jest to forma organizera graficznego, który składa się z różnych okręgów lub skrzynek (zwanych węzłami), z których każdy zawiera koncepcję i wszystkie są połączone za pomocą fraz łączących. Rola tych fraz polega na "identyfikacji związku między sąsiednimi koncepcjami" (McClellan i Broggy, 2009).
Jako narzędzie do nauki, mapy koncepcji zostały po raz pierwszy wprowadzone przez Novaka i jego kolegów z Cornell University w latach 70. ubiegłego wieku. Mapy koncepcyjne oparte są na teorii znaczącego uczenia się Asubela, która stwierdza, że ​​"uczenie się ma sens, gdy uczeń rozumie związek tego, czego się uczy się z inną wiedzą" (KILIÇ i ÇAKMAK, 2013, s. 154). Innymi słowy, sensowne uczenie się "powoduje, że osoba świadomie i wyraźnie wiąże nową wiedzę z odpowiednimi koncepcjami, które już posiadają" (Stoica, Moraru i Miron, 2010, s. 568). Niektóre kluczowe filary znaczącej nauki obejmują wiedzę, interakcję i współpracę, z których wszystkie są obsługiwane przez mapowanie koncepcji. Jednak szczegółowe omówienie literatury i teoretycznej podstawy map koncepcji wykracza poza zakres tego krótkiego postu. Aby dowiedzieć się więcej o mapach koncepcji, ich podstawowej teorii i ich zastosowaniach w edukacji, zalecamy listę referencyjną na dole tego postu.Poniżej znajduje się krótki przegląd niektórych korzyści i sposobów korzystania z map koncepcji z uczniami. wyciągnęliśmy z lektury niektórych literatury w tym zakresie (patrz lista referencyjna na dole).
Zalety map koncepcji dla studentów
Tradycyjny sposób tworzenia map koncepcyjnych odbywa się za pomocą pióra i papieru, jednak w dzisiejszym poście podkreślamy cyfrową wersję tego działania. Udostępniamy Ci szereg interesujących narzędzi internetowych, które Ty i Twoi uczniowie możecie wdrożyć w tworzeniu cyfrowych map koncepcyjnych. Zaletą cyfrowych narzędzi do mapowania pojęć jest to, że zapewniają użytkownikom większą elastyczność i opcje tworzenia dynamicznych i bogatych wizualnie map. Uczniowie mogą wstawiać różne kształty, symbole, obrazy, linki, obiekty clipart do swoich map. Nie trzeba dodawać, że cyfrowe mapy koncepcji są automatycznie zapisywane i mogą być łatwo edytowane i dostępne w dowolnym miejscu i czasie. Ponadto niektóre narzędzia mapowania koncepcji zapewniają funkcje współpracy umożliwiające grupie uczniów pracę na tej samej mapie w czasie rzeczywistym. Oto narzędzia, które zalecamy zastosować w klasie:
Dostępna jest wersja infograficzna tego posta, do której można uzyskać dostęp z tej strony.
1- Bubbl.us
Dobre narzędzie do tworzenia atrakcyjnych wizualnie map koncepcyjnych. Nie jest wymagane pobieranie oprogramowania, a utworzone mapy można zapisać jako obraz. Obsługuje również różne funkcje udostępniania i współpracy.

2- Popplet
Kolejne dobre narzędzie do tworzenia i udostępniania map koncepcji. Oferuje różne funkcje, w tym: nagrywanie notatek w różnych formatach z tekstem, obrazami i rysunkami; link zauważa do siebie; wyeksportuj ostateczną pracę jako PDF lub JPEG; obsługuje wiele języków i wiele więcej.

3- MindMup
Umożliwia tworzenie nieograniczonych map myśli za darmo i przechowywanie ich w chmurze. Mapy myśli są dostępne wszędzie, natychmiast, z dowolnego urządzenia. "
4- Creately
Oferuje mnóstwo wstępnie zaprojektowanych szablonów map koncepcji, wspiera pracę grupową, zintegrowane z narzędziami innych firm, w tym Chrome Store i Google Apps. Ma również ten przydatny zasób, który pomoże ci lepiej zrozumieć i korzystać z map koncepcji.
5- Coggle
Kolejne przydatne narzędzie do tworzenia wspólnych map koncepcji. "Coggle to internetowe narzędzie do tworzenia i udostępniania map myśli. Działa online w przeglądarce: nie musisz niczego pobierać ani instalować. "

6- MindMeister
"MindMeister to internetowe narzędzie do mapowania umysłu, które umożliwia wizualne rejestrowanie, rozwijanie i dzielenie się pomysłami ... MindMeister pozwala udostępniać mapy umysłu tylu znajomym lub kolegom, ile tylko chcesz, i współpracować z nimi w czasie rzeczywistym."

7- Lucidchart
Możesz używać Lucidchart do projektowania map koncepcyjnych, schematów blokowych i różnych typów diagramów. Obsługuje również funkcje współpracy i działa na wielu urządzeniach. Oferuje również ten przydatny zasób, który pomoże ci dowiedzieć się więcej o mapach koncepcji i jak z nich korzystać w swojej klasie.

8- Mindomo

Doskonały do ​​tworzenia map myśli, map koncepcyjnych, konturów i wielu innych. Funkcja "Prezenter" pozwala uczniom zamieniać swoje mapy w prezentacje slajdów po slajdzie. Mapy mogą zawierać filmy, klipy audio i linki. Pozwala również uczniom wyszukiwać obrazy internetowe bezpośrednio z mapy i dodawać je za pomocą jednego kliknięcia.

9- Spiderscribe
"SpiderScribe to internetowe narzędzie do mapowania umysłu i burzy mózgów. Pozwala organizować swoje pomysły, łącząc notatki, pliki, wydarzenia z kalendarza itp. W dowolnych mapach. Możesz współpracować i udostępniać te mapy online. "
Zapewnij uczniom nieliniowe wizualne sposoby rozumienia, tworzenia i reprezentowania wiedzy.
Pomóż rozwijać umiejętności myślenia wyższego rzędu, w tym umiejętności analityczne.
Ułatwienie odzyskiwania i przetwarzania informacji.
Pomóż uczniom uzewnętrznić ich wiedzę i pokazać ich zrozumienie.
Wyraźnie sformułowane formy wiedzy i relacji między pojęciami, a tym samym poprawiają rozumienie uczniów.
Uczęszczają do różnych stylów uczenia się.
Angażują uczniów w znaczące działania edukacyjne.
Są skutecznymi narzędziami organizacyjnymi, które studenci mogą wykorzystać do uporządkowania swojej wiedzy.
Udowodniono, że wizualne reprezentacje wiedzy stymulują i zwiększają aktywność mózgu (Marzono, 1998, cytowany w Birbili, 2006).
Zwiększyć interakcję społeczną, komunikację i współpracę zespołową.
Mogą być używane w różnych obszarach treści i ze studentami z różnych klas.
Wykorzystuje mapy koncepcji
Podkreśl podobieństwa i / lub różnice między pojęciami.
Wyświetl podkomponenty koncepcji.
Zaprezentuj metodyczne kroki związane z opracowaniem koncepcji, zdarzenia ... itd.
Pomysły na burzę mózgów na dany temat.
Formatywnie oceniaj wiedzę uczniów podczas procesu uczenia się.Użyj map koncepcyjnych w podsumowujących ocenach na końcu lekcji lub jednostki kursu.